joi, 22 aprilie 2010

Şcoala cu clasele I-VIII Romulus Cioflec
Araci
Limba şi literatura română

Paşi către lectură




Opinii: Lectura este, pentru omul modern, un viciu sau o osândă. Mircea Eliade
Lectura este o formă a fericirii paralele. Fernanado Savater


Lectura este o metodă didactică, de comunicare scrisă, care facilitează şi recomandă autoinstruirea, prin dobândirea unor tehnici intelectuale specifice. Aceste tehnici au rolul de a valorifica procedeul muncii cu cartea / manualul sau a altor suporturi scrise destinate învăţării.
Metoda lecturii îndeplineşte simultan şi succesiv funcţii multiple de informare şi documentare, de instruire, culturalizare şi educare constantă a persoanei, de informare, de stimulare a instruirii şi autoinstruirii: lectura se autorecomandă, în toate situaţiile, drept scop esenţial al activităţii şcolare.
Scopurile ei sunt, printre altele, cultivarea aptitudinilor si atitudinilor cognitive deschise; identificarea unor noi probleme şi a situaţiilor problemă; stimularea şi amplificarea / sporirea gustului pentru citit.
Lectura are sarcina dificilă de a concura sursele paralele de informare. Informaţiile pot fi obţinute fără efort prin Internet. Televiziunea este alternativa părinţilor preocupaţi de serviciu şi aspectele existenţiale. Dascălului îi rămâne/revine plăcuta responsabilitate de a activa resursele, delicate ale copilului, în aventura cititului.

Iniţierea copilului în arta lecturii are loc la prima răsfoire a unei cărţi.
Dăruindu-i o carte, chiar de colorat, îi facem şi prima recomandare către „lectură”. Acesta ar fi primul pas.
Lectura în familie: implicarea fraţilor, părinţilor…Încă un pas.
Elevul zilelor noastre este de părere că a citi este pierdere de timp. O copertă seducătoare / un titlu atrăgător / tema unui joc electronic pot atrage atenţia asupra lor. Un pas mic…
Explorarea librăriilor, bibliotecilor…. cea a şcolii. Un pas, desigur!
Vizionarea unui film poate genera curiozitatea de a citi „sursa” ecranizării. Alt pas.
Spiritul cărţii . Programe de lectură săptămânale. Tot un pas.
Ascultarea unor fragmente în format audio, în lectura autorului. Continuarea prin citirea integrală lucrării . Pas dublu. Etc.
Paşi finali: Recomandare indirectă, argumentare explicită, descrierea atractivă, atitudine persuasivă, tonul agreabil, caracterul neobligatoriu .
Concluzie: Este permis orice Pas care atenuează sau chiar anulează comportamentul antilectură - evident în societatea românească - şi care va conduce la crearea unui nou curent favorabil cititului.




Prof. Camelia Bălţătescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu