joi, 22 aprilie 2010

Săptămâna lecturii în Școala ”Romulus Cioflec”/ Art. prof. Carmen Pănuță-Revista școlii Numărul 5



Săptămâna lecturii în școala noastră/Ziua Internațională a Cărții pentru copii și Tineret- 2 aprilie


Data de naștere a scriitorului Hans Christian Andersen, 2 aprilie marchează încă din 1967, Ziua Internațională a Cărții pentru Copii și Tineret; iar 23 aprilie se sărbătorește - Ziua Internațională a cărții și a drepturilor de autor. Astfel încât, luna aceasta a fost dedicată cărții, lecturii, autorilor prin programul și activitățile pe care le prezentăm în continuare.

Programul s-a desfășurat în perioada 12-23 aprilie, la orele de limba română sau la prezentări în care au fost implicate mai multe clase. Catedra de limba română a coordonat acest eveniment, alături de alți profesori: Andrei Ionela, Popovici Ottilia, Deregus Ildiko, colaborare ce s-a întins de-a lungul anului școlar prin proiectul ”Literatură și film”. Acesta, a anticipat Săptămâna lecturii, având același scop final: atragerea către lectură, prezentarea de modele, comparația, alt mod de a afla informații. Cu ocazia acestor Zile ale cărții, am adăugat un nou modul în Literatură și film, avându-l ca protagonist pe cine altul decât pe Andersen și minunatele sale povești, traduse în peste 150 de limbi și ecranizate sub diverse forme în permanență.
Au participat elevii claselor a V-a A, a V-a B, a VI-a A, a VI-a B, a VII-a A, a VIII-a A, a III-a A, I-IV SM, V-VII SM.

PROGRAM ACTIVITĂȚI

Tipul activităților

• Modalități de atragere a elevilor spre lectură- exemple de bună practică, activități metodice în rândul elevilor, chestionare de lectură, grile de evaluare.

1)Proiect Literatură și film, inițiat în școală în luna decembrie- reprezintă în sine o invitație la lectură și posibilitatea de a compara viziunea proprie în urma lecturii cu cea a regizorului, în urma vizionării filmului. Proiectul cuprinde:
-Amintiri din copilărie/D-l. Goe...-textele lui Ion Creangă și I.L. Caragiale vs. filmul Elisabetei Bostan(1964) și fragmente dintr-o piesa de teatru după textul lui Caragiale realizată într-o școală;
-Colind de Crăciun- Charles Dickens vs. adaptarea studiourilor Disney a acestui text;
-Bubico-I. L. Caragiale vs. sceneta lui Grigore Vasiliu Birlic.
-Soldatul de plumb- H. C. Andersen vs. animația produsă de Egmont Imagination. Citirea poveștii, prezentarea chestionarelor și a fișelor de lectură, vizionarea filmului animat.

2)Asemănarea culturală între popoare diferite prin intermediul textelor (folclorice): Prâslea-cel-Voinic și merle de aur/ Merele tinereții și apa vie-basm rusesc.

3)Prezentare Powerpoint cu diverse ipostaze ale cărții, conținând citate despre lectură aparținând unor personalități.
4)Prezentare Hans Christian Andersen- și cele mai cunoscute povești ale sale, însoțite de imagini: Fetița cu chibrituri, Crăiasa Zăpezii, Prințesa și bobul de mazăre, Rățușca cea urâtă etc.

5)Prezentarea de către profesorii participanți a cărții preferate din copilărie, adolescență etc.
Minunata călătorie a lui Nils Holgerson prin Suedia-Selma Lagerlof- prof. Pănuță
Pași către lectură-prof. Bălțătescu
-prezentare a cărții și a autorului, imagini ilustrative, modul în care a fost influențat, aspecte ale lecturii, relectura, lectura din ipostaza copilului și a adultului, de ce citim?

6)Chestionare/fișe de evaluare a lecturii, diplome.



Prezentare H.C. Andersen




Literatură și film- Soldatul de plumb


Prof. Carmen Pănuță

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu