EVALUAREA ELEVILOR ÎN UNITĂŢILE ŞCOLARE
Verificarea scrisă apelează la anumite suporturi scrise, concretizate în lucrări de control sau teze. Elevii au şansa să-şi prezinte achiziţiile educaţiei fără intervenţia profesorului, în absenţa unui contact direct cu acesta. Anonimatul lucrării, uşor de realizat, îngăduie o diminuare a subiectivităţii profesorului. Avantajul constă şi în posibilitatea verificării unui număr relativ mare de elevi într-un interval de timp determinat, raportarea rezultatelor la un criteriu unic de validare, constituit din conţinutul lucrării scrise, avantajarea unor elevi timizi sau care se exprimă defectuos pe cale orală etc. Verificarea scrisă implică un feed-back mai slab, în sensul că unele erori sau neimplicări nu pot fi eliminate operativ prin intervenţia profesorului.
Testele pedagogice sînt utilizate în procesul de instruire pentru a măsura progresele sau dificultăţile din activitatea de învăţare. Obiectivele testelor pedagogice vizează măsurarea cunoştinţelor şi a capacităţilor fundamentale proiectate în cadrul programelor şcolare. Această acţiune presupune implicit aprecierea gradului de înţelegere, aplicare, analiză şi sinteză a informaţiei dobîndite într-o anumită perioadă de timp, de obicei, determinată, într-un domeniu al cunoaşterii generale, de profil, de specialitate.
Interpretarea testelor pedagogice ca teste de cunoştinţe angajează o anumită concepţie de elaborare a probelor pentru a elucida în mod expres “fie un pronostic al reuşitei, fie un inventar al situaţiei sau al achiziţiei, fie un diagnostic, localizînd o dificultate şi, eventual, indicînd sursa”. În această accepţie testele pedagogice pot fi definite ca teste de prognoză, teste de achiziţii, teste de diagnoză, aplicabile în calitate de teste de cunoştinţe instrumentale sau de teste de cunoştinţe profesionale.
TIPURI DE TESTE
de cunoştinţe -măsoară un anumit conţinut deja parcurs, vizînd cunoştinţele, priceperile, deprinderile şi abilităţile referitoare la acel conţinut.
de capacităţi -au în vedere aptitudinile generale şi specifice ale elevului, indiferent dacă anumite conţinuturi au fost sau nu parcurse.
criteriale –presupun aprecierea rezultatelor elevului în raport cu criteriile de performanţă stabilite anterior.
normative –rezultatele elevului sînt evaluate în raport cu cele ale unui grup de referinţă.
formative –urmăresc periodic progresul şcolar şi oferă feed-back-ul necesar profesorului.
sumative –sînt administrate la sfîrşitul unei perioade lungi de instruire: trimestru, an şcolar, ciclu de învăţămînt.
punctuale –conţin itemi care se referă la un aspect izolat al conţinutului destinat cunoaşterii.
integrative –formate dintr-un număr mai mic de itemi, dar care – fiecare în parte – estimează mai multe cunoştinţe, priceperi şi capacităţi.
obiective –presupun o notare obiectivă a elevilor .
subiective –au un grad inferior de fidelitate a notării.
iniţiale –nivelul performanţelor este evaluat înaintea unui program de instruire.
finale -nivelul este măsurat la încheierea programului de instruire.
standardizate -itemii testelor au calităţi tehnice superioare;
(continuarea în numărul viitor)
Prof. Blănaru Mihaela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu