DISCRIMINAREA
STUDIU DE CAZ
Discriminarea, este considerată a fi, conform lucrărilor de specialitate intoleranţa la diversitate şi se referă mai ales la diferenţele care nedreptăţesc, etichetează şi marginalizează, chiar exclud pe unii oameni / copii în favoarea altora, conturând diverse demarcaţii între grupuri. Aceasta începe când „ aceste linii nu se mulţumesc să separe grupurile , ci lasă să se creadă că un anume grup, este mai bun , sau mai rău decât altul pe motive de rasă, culoare, sex, limbă, religie, origine naţională sau socială”.
Zilnic copiii văd relaţia dintre cauză şi efect în jurul lor. Această lecţie poate fi cu uşurinţă accentuată , acordând atenţie interacţunilor zilnice din clasă. Reamintim elevilor principiul cauzei şi efectului ori de câte ori avem ocazia , mai ales în situaţiile conflictuale în care copiii au tendinţa să nu observe cum propriul comportament îi afectează pe ceilalţi.
La clasă se poate demonstra discriminarea printr-un joc de rol cu elevii clasei, condus de învăţător , mai ales că acesta îşi cunoaşte elevii, pentru a măsura capacitatea lor de toleranţă , pentru a-i face să înţeleagă că fiecare dintre noi are ceva unic şi de a-i face să recunoască efectele etichetărilor asupra relaţiilor.
Ca demonstraţie se propun două jocuri:
Jocul pietrelor: elevilor li se oferă câte o piatră, aceştia trebuie să îşi facă un prieten,
să-l cunoască, să-i construiască povestea vieţii. Se strâng pietrele şi se amestecă, apoi copiii trebuie să-şi caute „prietenul” ( copiii vor reuşi fără efort să să îţi găsească piatra).
Concluzia la care ajungem este că, la prima vedere, toţi oamenii se aseamănă, dar, odată ce ajungi să îi cunoşti, le vei descoperi unicitatea şi istoria lor ca entitate: când ajungi să cunoşti pe cineva, treci peste barierele construite de stereotipuri şi prejudecăţi.
Elevii clasei a III-a A dezbat tema propusă
Vlăduţ îşi îngrijeşte prietenul
Vânătoarea de oameni : acest joc îşi propune să îi facă pe copii să înţeleagă că fiecare dintre noi are ceva unic. Se familiarizează elevii cu activitatea din acea zi şi anume că vor porni într-o expediţie de “vânatoare deoameni”, pentru a afla cât mai multe despre colegii lor. Se explică copiilor că o parte din activitate constă în faptul că ei observă şi ascultă, dar nu vorbesc. Se prezintă elevilor planşa Vânătoarea de oameni şi citim primele patru afirmaţii de pe orizontală. Fără să vorbească , copiii se ridică si se plimbă prin clasă , observându-şi colegii şi descoperindu-i pe aceia care au caracteristicile descrise de cele patru afirmaţii. Se citesc următoarele patru afirmaţii de data aceasta cerând elevilor să ridice mâna dacă descrierea li se potriveşte. Citim ultimele afirmaţii. Completarea rubricilor se face doar după ce elevii împărtăşesc informaţii despre ei înşişi .
Conluziile pe care le tragem împreună cu elevii se referă la faptul că că fiecare este unic şi că, deşi sunt multe lucruri pe care le avem în comun cu alţi oameni , există şi lucruri prin care ne deosebim de aceştia. Trebuie să înţeleagă că a fi diferit nu ne face mai buni sau mai răi, ci doar unici.
Planşa de lucru „Vânătoare de oameni”
Afişul „Sub soare suntem toţi egali”
Colectivul firmei Sanco Grup SRL, București a oferit cadouri cu ocazia Crăciunului, constând în rechizite și dulciuri elevilor clasei a III-a A. Aceștia au realizat, în semn de recunoștință, câteva desene ce au fost expuse ulterior la sediul firmei.
Elevii clasei a III-a A, lucrând la planșele pe care le-au trimis celor care au trimis cadourile
Elevii clasei a III-a A mulțumesc firmei Sanco Grup
Înv. Popovici Ottilia
Excelent.Bravo!
RăspundețiȘtergere